Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?

Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?

Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende productinformatie die de potentiële klanten overtuigen. Ik krijg vaak de vraag hoe een organisatie hier het beste mee om kan gaan. Lost een PIM oplossing dit wel “even” op? Is het een oplossing om de groep mensen dat zich bezighoudt met productinformatie uit te breiden?

Wat is nou precies de juiste product content voor je merk?

Van belang zijn een aantal zaken. Het eerste punt spreekt eigenlijk voor zich. Het begint er namelijk bij om te kijken welke type data onderdeel moet uitmaken van de productinformatie die wordt samengesteld. Er zijn twee invalshoeken belangrijk:

  • Welke productinformatie motiveert een klant om tot aanschaf over te gaan? (Denk aan een omschrijving? Welke eigenschappen. Informatie over toepassing, enzovoort).
  • Welke productinformatie is nodig binnen de organisatie? (Denk bijvoorbeeld aan productinformatie voor logistiek en rapportage doeleinden).

Wanneer er een format voor product content (de golden record) wordt opgesteld wat hieraan voldoet, heb je een goede meetlat voor de definitie van productinformatie in je eigen organisatie.

Hoe maak je die product content dan?

Als tweede punt loont het de moeite om in kaart te brengen hoe de digitale productinformatie tot stand komt.
Wordt een nieuw product “geboren” doordat dit product handmatig wordt aangemaakt in een systeem? Of wordt een nieuw product automatisch aangemaakt in een systeem? Dit laatste door bijvoorbeeld een prijslijst van een leverancier met daarop nieuwe producten in te lezen in een PIM systeem of ERP oplossing. Van belang is ook na te gaan of er andere bronnen beschikbaar zijn die kunnen helpen bij het vergaren van productinformatie in de branche waar je actief bent. Zoals in GS1 voor food en DIY, CNET / Icecat voor elektronica en TecDoc voor de automotive branche.

Tags: PIM Larger product range Product content

Max Schrevelius
Geschreven door: Max Schrevelius Sales Directeur ConnectingTheDots

Max Schrevelius heeft samen met Arnout Schutte ID interactive opgericht. In 2017 onderging het bedrijf een naamswijziging: ID interactive werd ConnectingTheDots. ConnectingTheDots doet wat de naam zegt: het ontwikkelen en implementeren Product Information Management en e-commerce software voor B2B en B2C. Binnen ConnectingTheDots is Max verantwoordelijk voor sales en marketing. Die rol brengt hem bij bestaande klanten en potentiele klanten door heel Nederland waar vraagstukken spelen omtrent Product Informatie Management (PIM) en e-commerce. De afgelopen jaren heeft hij veel gezien en geleerd op dit vlak. Met zijn kennis, ervaring (die hij graag deelt) en zijn eindeloze enthousiasme voor het vak, is hij inmiddels een autoriteit op het gebied van PIM en e-commerce.

Samantha Broekert 26 september 2019

ABN AMRO Webshop Award voor kleertjes.com en Welkoop

Als ConnectingTheDots zijn we erg trots op dit resultaat! Zowel kleertjes.com als Welkoop zijn categoriewinnaars geworden van de ABN AMRO Webshop Awards! Benieuwd hoe? Lees snel verder.

Samantha Broekert 26 september 2019

ConnectingTheDots levert performance!

De jaarlijkse editie van de Twinkle 100, dé 100 zwaargewichten van de Nederlandse retail, is weer op de deurmat gevallen! Dit keer met een ConnectingTheDots tintje!

×

Kom bij ons werken!
Bekijk de vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de site te analyseren en de ervaring te verbeteren. Lees meer

Geen probleem!