hoe-organiseer-je-productcontentcreatie

Stappenplan: Hoe organiseer je
productcontentcreatie voor een
groter assortiment?

Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende productinformatie die de potentiële klanten overtuigen. Ik krijg vaak de vraag hoe een organisatie hier het beste mee om kan gaan. Lost een PIM oplossing dit wel “even” op? Is het een oplossing om de groep mensen dat zich bezig houdt met productinformatie uit te breiden?

Wat is nou precies de juiste productcontent voor je merk?

Van belang zijn een aantal zaken. Het eerste punt spreekt eigenlijk voor zich. Het begint er namelijk bij om te kijken welke type data onderdeel moet uitmaken van de productinformatie die wordt samengesteld. Er zijn twee invalshoeken belangrijk:

  • Welke productinformatie motiveert een klant om tot aanschaf over te gaan? (Denk aan een omschrijving? Welke eigenschappen. Informatie over toepassing, enzovoort).
  • Welke productinformatie is nodig binnen de organisatie? (Denk bijvoorbeeld aan productinformatie voor logistiek en rapportage doeleinden).

Wanneer er een format voor productcontent (de golden record) wordt opgesteld wat hieraan voldoet, heb je een goede meetlat voor de definitie van productinformatie in je eigen organisatie.

Hoe maak je die productcontent dan?

Als tweede punt loont het de moeite om in kaart te brengen hoe de productinformatie tot stand komt.
Wordt een nieuw product “geboren” doordat dit product handmatig wordt aangemaakt in een systeem? Of wordt een nieuw product automatisch aangemaakt in een systeem? Dit laatste door bijvoorbeeld een prijslijst van een leverancier met daarop nieuwe producten in te lezen in een PIM of ERP oplossing. Van belang is ook na te gaan of er andere bronnen beschikbaar zijn die kunnen helpen bij het vergaren van productinformatie in de branche waar je actief bent. Zoals in GS1 voor food en DIY, CNET / Icecat voor elektronica en TecDoc voor de automotive branche.

Wie moet zich eigenlijk tegen productcontent aan bemoeien?

Als derde is het goed om in kaart te brengen wie, en vooral welke rollen / afdelingen, er binnen de organisatie betrokken zijn. Wie “produceert” welke productcontent, of delen hiervan? Wie is verantwoordelijk voor (alle) productcontent en de kwaliteit hiervan?

Doorloop je deze drie stappen, dan weet je aan welke kwaliteit standaard je productinformatie moet voldoen. En kan je zien wat er voor nodig is om aan deze standaard te voldoen.

Automatisering kan licht werk maken. Ga op zoek naar de verbeteringen bij het produceren van productcontent

Tip: Teken het proces “hoe de product informatie tot stand komt” eens uit. Je brengt dan als het ware het productproces van je organisatie in kaart. Dus welke bron en welke afdeling is wanneer betrokken. In dit proces kan vaak een efficiency slag gemaakt worden. Het beste uitgangspunt is namelijk om te kijken wat er in het proces geautomatiseerd kan worden.
Enkele voorbeelden: Kunnen leveranciers digitale prijslijsten uploaden? Zijn er contentbrokers beschikbaar? Kunnen leveranciers zelf productinformatie uploaden en optimaliseren?
Het kan goed zijn dat de organisatie hiermee al een grote hoeveelheid werk kan automatiseren wat nu handmatig gebeurt. Kijk hierna welke content er nog overblijft om handmatig te worden aangemaakt of dient te worden geoptimaliseerd door je eigen organisatie. Welke afdelingen zijn nu nog betrokken, in welke volgorde werken zij het beste samen? Kunnen afdelingen parallel aan elkaar werken?

Win tijd. Onderzoek hoe je de verbeteringen gaat uitvoeren

Bekijk of je dit “productproces” zonder veel maatwerk in je huidige productmanagement oplossing kunt onderbrengen. Is dit niet het geval? Dan kan het lonen om in de markt te kijken naar een PIM-oplossing waar die de proces voor je faciliteert. Met een groter assortiment krijg je hiervoor een business case al snel sluitend. De tijd die je wint levert je natuurlijk een kortere “time to market” op.

Je kan de tijdwinst ook gebruiken om je productcontent verder te optimaliseren voor “great product content”-creatie. Zodat bijvoorbeeld je vindbaarheid op internet toeneemt. Potentiële klanten overtuigd worden om op basis van je productinformatie je producten te kopen. Of om het productassortiment te verdiepen / verbreden.

Tags: PIM Groter assortiment Productinformatie

Max Schrevelius
Geschreven door: Max Schrevelius Sales Directeur ConnectingTheDots

Max Schrevelius heeft samen met Arnout Schutte ID interactive opgericht. In 2017 onderging het bedrijf een naamswijziging: ID interactive werd ConnectingTheDots. ConnectingTheDots doet wat de naam zegt: het ontwikkelen en implementeren Product Information Management en e-commerce software voor B2B en B2C. Binnen ConnectingTheDots is Max verantwoordelijk voor sales en marketing. Die rol brengt hem bij bestaande klanten en potentiele klanten door heel Nederland waar vraagstukken spelen omtrent Product Informatie Management (PIM) en e-commerce. De afgelopen jaren heeft hij veel gezien en geleerd op dit vlak. Met zijn kennis, ervaring (die hij graag deelt) en zijn eindeloze enthousiasme voor het vak, is hij inmiddels een autoriteit op het gebied van PIM en e-commerce.

Max Schrevelius

Waarom een PIM systeem?

Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik PIM software gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies?

Max Schrevelius

Product Information Management in retail en wholesale

Retailers en groothandels hebben vaak te maken met veel verschillende leveranciers. Deze leveranciers bieden prijslijsten of product sheets met product informatie allemaal op een eigen manier aan. Om het nog complexer te maken verschilt de frequentie van aanleveren per leverancier, werken sommige leveranciers met bruto prijzen en anderen weer met korting.

Max Schrevelius

Stappenplan: Hoe organiseer je productcontentcreatie voor een groter assortiment?

Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende productinformatie.

Max Schrevelius

Productcontentcreatie anders bekeken;
het belang van toepassingsinformatie

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die worstelen met het verbeteren van hun productcontent. Meestal is na interne discussie de uitkomst dat er meer productspecificaties aan producten moet worden toegevoegd om de productinformatie te verbeteren.

× Kom bij ons werken!
Bekijk de vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de site te analyseren en de ervaring te verbeteren. Lees meer

Geen probleem!