waarom-een-pim-systeem

Waarom een PIM systeem?

Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik PIM software gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies?

Wat is een PIM systeem?

In een Product Informatie Management (PIM) systeem beheert en ordent een onderneming alle relevante informatie over de producten die zij produceert of verkoopt.

Voor wie is PIM software bedoeld?

Een PIM software systeem is gericht op bedrijven die veel producten produceren of verkopen. Dit kunnen manufacturers (maakindustrie), handelsbedrijven en retailers zijn. Meer hierover lees je in ons stappenplan: “Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?”. Met een PIM oplossing hebben deze bedrijven een software systeem voor het beheren van digitale product informatie. De product informatie kan vanuit het PIM systeem naar verkoopkanalen worden gepubliceerd. Zoals de webshop, marktplaatsen, kassasystemen of catalogi. Natuurlijk kan de product content vanuit het PIM systeem ook naar interne systemen zoals ERP, CRM of BI worden gedistribueerd.

In de PIM software kan productinformatie worden geoptimaliseerd voor verkoop, en kunnen relaties tussen producten onderling worden aangelegd.

Wat zijn typische problemen bij het managen van product informatie zonder PIM oplossing?

Binnen bedrijven die nog niet werken met PIM software wordt product informatie meestal beheerd in verschillende databases en systemen. Dit leidt tot verschillende problemen, zoals:

  • Er is geen totaaloverzicht binnen een bedrijf in het productassortiment dat wordt gevoerd.
  • De product informatie wordt per systeem op een verschillende manier vastgelegd
  • De product informatie is niet compleet
  • De product informatie is niet up to date
  • De product informatie is niet correct
  • De product informatie is niet geschikt om klanten te verleiden tot aankoop, of is niet goed opgesteld vanuit SEO perspectief

Kortom, er is niet één centrale bron of systeem in het bedrijf waarin product informatie wordt beheerd. Hierdoor is werken met product informatie niet bepaald een feest. Het is ingewikkeld, foutgevoelig en kost vooral veel tijd.

Waarom zou je een PIM oplossing gaan gebruiken?

Een PIM systeem schept orde in chaos. Dit is de basis waarop product content geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. In andere woorden: Wanneer bedrijven die veel producten te managen hebben gaan werken met een PIM systeem is er veel voordeel te behalen op het gebied van:

Efficiency

  • Product content hoeft maar een keer opgevoerd te worden, of een keer geïmporteerd te worden in een PIM systeem;
  • Het raadplegen van product informatie wordt gemakkelijk, er is immers een centraal systeem waarin alle product informatie beschikbaar is;
  • Verschillende afdelingen kunnen met elkaar samenwerken aan product content in een PIM systeem;
  • Bovenstaande punten besparen tijd en ergernis, en kunnen de “time to market” van nieuwe producten verkorten.

Kunnen vertrouwen op product informatie

  • Product informatie wordt volgens een eenduidig formaat opgeslagen in een PIM systeem;
  • Alle product informatie wordt volgens een eenduidige product classificatie beheerd in een PIM systeem;
  • Een goed PIM systeem signaleert product content dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen;
  • Vanuit het centrale systeem wordt product content gepubliceerd naar alle kanalen van een bedrijf die product informatie nodig hebben. Zoals de webshop het kassa systeem enzovoort. Dit betekent dat de organisatie erop kan vertrouwen dat de product content in alle kanalen consistent is en van gelijke kwaliteit is.

Verbeteren verkoopbaarheid

  • Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content die de vindbaarheid van producten in zoekmachines vergroot;
  • Mogelijkheden (tools) voor het optimaliseren van product content waardoor de klant verleidt wordt om het product aan te schaffen;
  • Het aanleggen van product relaties tussen producten onderling om het aantal regels per bestelling te verhogen;
  • Het optimaliseren van product content om klanten de juiste keus te kunnen laten maken, en zo retouren en frustratie bij de klant te verminderen.

Door de toename van aanbieders en toename van het aantal kanalen (denk internet, social, media, verkooppunten) en een steeds veeleisender klant, wordt het belang van goede product content steeds groter. Zeker in de digitale kanalen is accurate en aansprekende product content van levensbelang om je product assortiment gevonden te laten worden in Google en vervolgens de klant te kunnen verleiden tot aankoop. Benieuwd wat ConnectingTheDots voor u kan betekenen? Kijk dan op onze PIM pagina, of maak direct een afspraak.

Tip: Naast ConnectingTheDots PIM oplossing kan ook onze PIMeCommerce oplossing interessant zijn. Waarom? Omdat goede productcontent een voorwaarde is voor succesvolle e-commerce. En voor goede productcontent die conversie verhogend werkt, heb je PIM nodig.

Heeft de PIM oplossing ook jouw interesse gewekt en ben je benieuwd wat er allemaal speelt in de wereld van PIM? Lees dan ook eens onze andere blogs: “Productcontentcreatie anders bekeken; wat kan je met toepassingsinformatie?” En “Product Information Management in retail en wholesale”.

Zie jij de mogelijkheden voor jouw onderneming en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag de demo aan.

Tags: PIM Productinformatie

Max Schrevelius
Geschreven door: Max Schrevelius Sales Directeur ConnectingTheDots

Max Schrevelius heeft samen met Arnout Schutte ID interactive opgericht. In 2017 onderging het bedrijf een naamswijziging: ID interactive werd ConnectingTheDots. ConnectingTheDots doet wat de naam zegt: het ontwikkelen en implementeren Product Information Management en e-commerce software voor B2B en B2C. Binnen ConnectingTheDots is Max verantwoordelijk voor sales en marketing. Die rol brengt hem bij bestaande klanten en potentiele klanten door heel Nederland waar vraagstukken spelen omtrent Product Informatie Management (PIM) en e-commerce. De afgelopen jaren heeft hij veel gezien en geleerd op dit vlak. Met zijn kennis, ervaring (die hij graag deelt) en zijn eindeloze enthousiasme voor het vak, is hij inmiddels een autoriteit op het gebied van PIM en e-commerce.

Max Schrevelius

Waarom een PIM systeem?

Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik PIM software gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies?

Max Schrevelius

Product Information Management in retail en wholesale

Retailers en groothandels hebben vaak te maken met veel verschillende leveranciers. Deze leveranciers bieden prijslijsten of product sheets met product informatie allemaal op een eigen manier aan. Om het nog complexer te maken verschilt de frequentie van aanleveren per leverancier, werken sommige leveranciers met bruto prijzen en anderen weer met korting.

Max Schrevelius

Stappenplan: Hoe organiseer je productcontentcreatie voor een groter assortiment?

Goede productinformatie is opgebouwd uit diverse soorten data. Zoals een omschrijving, USP’s, afbeeldingen en producteigenschappen. In het geval van grotere productassortimenten, wordt het al snel veel werk om alle producten te voorzien van aansprekende productinformatie.

Max Schrevelius

Productcontentcreatie anders bekeken;
het belang van toepassingsinformatie

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die worstelen met het verbeteren van hun productcontent. Meestal is na interne discussie de uitkomst dat er meer productspecificaties aan producten moet worden toegevoegd om de productinformatie te verbeteren.

× Kom bij ons werken!
Bekijk de vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de site te analyseren en de ervaring te verbeteren. Lees meer

Geen probleem!