PIM

PIM - hoe wij dat zien

PIM: kort gezegd een afkorting van de woorden Product Information Management. Daar kun je het bij houden, echter in onze beleving is PIM veel meer dan slechts die drie letters. Wij zien PIM als de weg naar controle, great product content en dus: groei.

Maar groei komt niet zomaar. Even terug naar de basis: waarom vinden wij PIM zo belangrijk? Omdat een foto en een beschrijving van het product simpelweg niet meer volstaat om bezoekers te bereiken en te behagen. Zoals elk kanaal vraagt om andere product content, zo vraagt elke klant dat ook. Storytelling, beleving en (dus) het verbeteren van product content zijn belangrijker dan ooit. De vraag binnen de organisatie is echter vaak: wie gaat die maken? Wie beheert het proces? Welke afdeling? En wanneer? Is daar een overzicht van?

Het antwoord is vaak: ‘niet’, en ‘niemand’. Het ingewikkelde productieproces, of de afwezigheid ervan, maakt dat bedrijven vaak al ontmoedigd zijn voordat ze überhaupt zijn begonnen. En dat is zonde. Eeuwig zonde. Want áls er eenmaal inzicht is in het productieproces, áls er orde is geschapen de chaos, de dots zijn verbonden, als er controle is, één centrale bron van waaruit alles bestuurd en georganiseerd kan worden, is er rust en controle. Ruimte voor de verbetering van de product content en de weg naar great product content en dus naar groei. En die gunnen we iedereen.

PIM - waarom de onze

We kunnen relatief makkelijk zeggen dat we iedereen gunnen great product content te produceren, omdat we weten dat het met onze PIM-oplossing kán. En dit is niet arrogant bedoeld, maar het is wel verdraaid handig dat onze kennis en jarenlange ervaring belangrijke inzichten heeft opgeleverd.

Zoals het besef dat een one-size-fits-all PIM oplossing niet genoeg is. Product content creatie is namelijk mensenwerk. En vaak zijn meerdere afdelingen betrokken. Een PIM oplossing die echt van meerwaarde is, is zo ingericht dat het ideale product proces van een organisatie gefaciliteerd wordt. Van fashion tot fietsen en kinderkleding tot kinderzitjes: op basis van de standaard PIM software wordt het ideale product proces voor een klant ingericht.

We weten hoe we orde scheppen in de chaos van diverse bronnen, producten, prijslijsten, leveranciers, afdelingen, logistiek en mensen. We ordenen, definiëren, connecten, en exporteren dit vervolgens naar andere bronnen en kanalen. Door op alle niveaus mee te denken met onze klanten, komen we met slimme dingen om onze klanten zelf slim te laten werken met ConnectingTheDots PIM.

We hebben niet alleen technische kennis, maar ook mensenkennis. Hieruit volgt dat de mensen in het bedrijf belangrijker zijn dan de oplossing. En dat… dát is de meerwaarde van onze PIM én van ConnectingTheDots.

PIM - voor wie

Elke organisatie is anders, elk productieproces is anders, en elke behoefte is anders. Wij weten dat. De PIM-oplossingen voor onze klanten (wholesale, brandowners en retail) is dan ook nimmer dezelfde, simpelweg omdat de productinformatie die zij elk willen delen met hun klanten of leveranciers, anders is.

Brandowners

Voor brandowners (producerende bedrijven) is het van belang dat er een (één!) systeem is waarmee productinformatie gedeeld kan worden met hun afnemers. Het is belangrijk dat de klanten van brandowners voorzien worden van aansprekende productinformatie die niet alleen zorgt voor vindbaarheid en verkoop, maar ook het merk van de brandowner uiteindelijk versterkt.

Wholesale

Voor wholesale ligt dat weer anders. Zij moeten dynamischer zijn en kijken of (en hoe)( hun leveranciers samen voor verbetering van de product content en – natuurlijk - conversie kunnen zorgen. Terwijl er dynamiek is van veel verschillende leveranciers, die allen weer een ander opbouw van product content aanleveren.

Retailorganisatie

De retailorganisatie tenslotte heeft net als de wholesale branche een groot aantal bronnen en leveranciers die evenzoveel verschillende producten en productcontent aanbiedt. Verzameling, gestructureerde opslag en optimalisatie van die productcontent is hier helemaal een vereiste. Om gevonden te (blijven) worden en consumenten te verleiden tot aankoop.

De voordelen van ConnectingTheDots
PIM op een rij

Gebruiksvriendelijk.

De GUI van ConnectingTheDots PIM is ontworpen om snel en gemakkelijk product content te beheren en te optimaliseren.

Any product en grote aantallen.

Of het nou gaat om producten, parts of accessoires: ConnectingTheDots PIM is ontworpen voor het managen van grote hoeveelheden.

PIM sluit aan op het productproces van de klant.

Welke afdeling binnen uw organisatie gaat als eerste aan de slag met het verrijken van producten binnen uw organisatie? ConnectingTheDots PIM wordt ingericht op uw ideale productproces. Dit zorgt ervoor dat voor iedere afdeling die onderdeel is van het product proces, baat heeft bij PIM.

Voorraadhoudend en longtail.

In ConnectingTheDots PIM kunnen zowel voorraadhoudende als longtail producten worden beheerd.

Groei.

Slimme tools in ConnectingTheDots PIM helpen u met de creatie van great product content.

Schaalbaar.

Connect keer op keer nieuwe bronnen van product content zoals leveranciers, en koppel nieuwe afzetkanalen voor product content die beheerd wordt in PIM.

Cases

PIM voor Accell Group

Accell Group is een beursgenoteerde onderneming en die zich internationaal richt op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen, fietsonderdelen en fietsaccessoires.

In PIM beheerst Accell zowel productinformatie voor fietsen, accessoires en onderdelen. Hierdoor heeft Accell één waarheid inzake productinformatie gecreëerd, in plaats van meerdere. Voordat een nieuw product vanuit PIM kan worden gepubliceerd naar de aangesloten kanalen zoals brandsites en de webshop, moet de productcontent aangevuld worden met marketinginformatie. Denk hierbij aan productomschrijvingen, extra producteigenschappen, afbeeldingen en USP’s. Voor fietsen is het noodzakelijk om andere informatie toe te voegen dan voor onderdelen het geval is. Zoals bijvoorbeeld informatie over de toepassing van producten. Bovendien wordt dit door verschillende teams gedaan.

Samen met Accell heeft ConnectingTheDots gekeken hoe het productproces van verrijken en daarna het publiceren van productcontent het beste functioneert, voor zowel fietsen als accessoires en onderdelen. Vervolgens is dit geoptimaliseerde proces ingericht in PIM. Hiermee is, voor zowel productmarketeers als e-commerce professionals een ideale omgeving ontstaan voor product informatie management en verrijking. Dit biedt de Accell Group de mogelijkheid verder te groeien in nieuwe markten en richting nieuwe klanten.

PIM voor KPN

KPN is een toonaangevende leverancier van ICT-diensten. Met een uitgebreid pakket aan producten en diensten bedient KPN met verschillende merken een groot aantal diverse klantgroepen in binnen- en buitenland. Van prepaid bellen in de VS tot interactieve HD-televisie in Nederland.

KPN gebruikt PIM voor het managen van productmasterdata en productinformatie. Een belangrijke aspect is het geautomatiseerd boarden van productinformatie in PIM, die door diverse externe leveranciers wordt aangeleverd. Tijdens dit boardingproces vindt productclassificatie en alignment plaats. Hierdoor kan er na boarding van nieuwe productinformatie gesproken worden van een genormaliseerde notatie van productinformatie en productmasterdata.

Vervolgens wordt de productinformatie in een voor KPN geoptimaliseerd productproces in PIM door verschillende afdelingen gereed gemaakt voor publicatie. Voor KPN is een “single source of truth” gecreëerd als het gaat om productinformatie en productmasterdata. Daarnaast heeft KPN door gebruik van PIM grip gekregen op het productassortiment dat zij haar klanten kan en wil bieden.

PIM voor Van Wijhe Verf

Koninklijke Van Wijhe Verf brengt kleur in het leven. Het is een Nederlandse fabrikant van kwaliteitsverf die wordt gebruikt in Nederland en ver daarbuiten. Voor de consumentenmarkt hanteert Van Wijhe Verf het brand Wijzonol, voor de zakelijke markt het merk Ralston.

Van Wijhe Verf gebruikt de PIM-omgeving voor het beheer van productcontent voor beide merken. Productmarketeers verrijken in PIM de productcontent voor gebruik op de website, prijslijsten en on- en offline marketingmaterialen en doen dit in verschillende talen voor verschillende markten. Vanuit PIM zijn marketeers tevens in staat om factsheets te genereren in PDF-formaat, bijvoorbeeld voor gebruik in winkels, op events of online.

Door de inzet van PIM is Van Wijhe Verf is in staat om op efficiënte wijze haar productcontent vanuit een centrale bron aan te vullen met marketinginformatie, etiketinformatie en afbeeldingen. Hierdoor leveren zij een belangrijke bijdrage aan het verkorten van de time to market van nieuwe producten en de presentatie van producten te optimaliseren.

PIM zelf ervaren?

Laat het ons weten via het contactformulier. Wij laten het graag aan u zien.

Vraag een demo aan

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de site te analyseren en de ervaring te verbeteren. Lees meer

Geen probleem!