PIMeCommerce en Azerty

Focus op prijsmanagement met PIMeCom in de snel bewegende internet wereld. 

Azerty is 15 jaar geleden begonnen als kleine Sallandse webshop voor IT-hardware. Anno 2020 is Azerty uitgegroeid tot een volwassen e-commerce-onderneming met meer dan 100 medewerkers. Met de one-stop-webshop zijn zij de leverancier van IT-hardware voor experts in Nederland en België. Azerty heeft als doel om de IT-experts het juiste assortiment tegen een goede prijs te bieden en zo het perfecte terrasje te creëren voor de klanten. Benieuwd hoe Azerty dit “perfecte terrasje” creëert en de focus heeft op prijsmanagement met behulp van het PIMeCommerce systeem? Lees dan dit interview met Jeroen te Wierik, CEO van Azerty.

“Azerty, only the best”

Op de website van Azerty kunnen we de gloednieuwe missie lezen. “Only the best”. Only the best voor ons personeel, only the best voor onze klanten en only the best voor al onze stakeholders. Deze overtuiging stroomt door de aderen van Azerty en is de basis van het alledaags handelen. 

“Bij Azerty staat de klant centraal. In een tijd waar processen steeds meer worden geautomatiseerd, is het niet meer zo vanzelfsprekend om de mens centraal te zetten. Zowel online als offline wordt van de klant steeds meer verwacht, waarbij de klant zich vaak aan moet passen aan het bedrijfsproces in plaats van andersom. Het gevolg: lange wachttijden, vaak het verhaal opnieuw uit moeten leggen en het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Het gevoel écht geholpen te zijn, ontbreekt en dat moet toch echt anders kunnen! Vanuit die beleving ontstond de behoefte het helemaal anders te doen. Beter. In plaats van te besparen op service er juist in te excelleren.”

Hier refereert de hardware webshop graag naar het perfecte terrasje. Hier wordt het perfecte drankje speciaal klaargemaakt voor de klant. Azerty luistert goed naar haar klanten en denkt goed met hen mee tijdens het hele proces, om zo de beste service te verlenen. Uiteindelijk is dit niets anders dan hoe de perfecte cocktail geserveerd zou worden op jouw favoriete terras.

Kun je iets meer vertellen over de keuze om een samenwerking aan te gaan met een bepaalde influencer?

Azerty richt zich op twee pijlers, namelijk de zakelijke markt en de consumentenmarkt. Binnen de consumentenmarkt ligt de focus op gaming. Azerty heeft bewust niet voor een hele brede doelgroep gekozen, zoals bijvoorbeeld Coolblue dit wel doet. Wij proberen de beste aan te laten haken bij Azerty. Wij komen uit de ‘oude wereld’ (toen er nog geen internet was), wij zijn de pioniers. Alles gaat heel snel, de wereld beweegt snel, internet is snel. In deze snel bewegende wereld proberen wij onze uitgaven zo efficiënt mogelijk in te zetten om zo de beste beste omzet te genereren. Wij zetten hierbij verschillende kanalen in. Denk hierbij aan Tweakers (de grootste website in Nederland over technologie en elektronica), maar wij zetten bijvoorbeeld ook Google Ads in en werken samen met de gaming community Asterion. Op deze manier bereiken wij een doelgroep die we eerst niet hadden.  

Jullie bedienen zowel B2B / B2C. Wat ervaren jullie
hier als uitdaging?

Het is maar net hoe je het bekijkt. Het is ons weer gelukt om genomineerd te zijn voor de FD gazellen Award. Dit houdt in dat het ons lukt om minimaal drie jaar op rij met minimaal 20% te groeien. Dit blijft ook ons doel voor het komende jaar. Ga je kijken naar de marge en wat je overhoudt wordt het wel steeds uitdagender. Het is heel goed opletten. 

Hoe belangrijk is prijsmanagement voor jullie?

Bij ons is prijsmanagement focus nummer één. Het draait allemaal om visibility en omzet versus de marge die je mag maken. Pricing is hierbij heel belangrijk. Wij hanteren een prijssysteem waarbij we heel simpel gezegd altijd in de bovenste vijf resultaten willen staan. Liefst op positie vijf zodat je de meeste marge mag maken. Wanneer de top vijf bijvoorbeeld de prijs met 1% omlaag doet gaan wij automatisch 1% mee. Wij bewegen mee met de rest. We bevinden ons in een circuit waarin je nog verder moet gaan kijken naar efficiency. Als we het online aan de ‘voorkant’ niet mogen verdienen, hoe kunnen er het aan de achterkant verdienen? Of kunnen we de klant zo aan ons binden dat ze rechtstreeks bij ons gaan bestellen in plaats van via Google Ads? Speerpunt voor volgend jaar is om hierin een betere balans te vinden. 

Als jouw producten online niet goed getoond worden, dan verkoop je of niks, of je verkoop iets en je krijgt het misschien weer terug omdat er een fout staat.

Hoe draagt het PIMeCom systeem voor jullie bij aan een positieve klantbeleving?

Het PIM systeem is natuurlijk heel belangrijk bij de time to market van nieuwe producten. Dus de tijd die het kost om nieuwe producten online zetten. En van de producten die online staan kun je heel efficiënt monitoren hoe nauwkeurig alles is en klopt alles? En hoeveel werk heb je ervan als een product eenmaal online staat. De PIM is hierin mega belangrijk. Als jouw producten online niet goed getoond worden, dan verkoop je of niks, of je verkoop iets en je krijgt het misschien weer terug omdat er een fout staat. Dit klinkt allemaal heel simpel en dat wil toch iedereen, maar alles heeft natuurlijk wel een prijskaartje. Als je dit voor lief neemt, of hier mensen voor aanneemt om te corrigeren krijg je hele andere kosten die de klant aan de voorkant niet ziet, maar dit zijn de verborgen kosten die je krijgt omdat je de zaak niet voor elkaar hebt. En daar kiezen wij niet voor.
 

Waar denk je dat je met goede productcontent het verschil kan maken  in e-commerce land anno 2020?

Ja goede vraag! In principe kan iedereen wel ergens content vandaan krijgen via bijvoorbeeld onetrail of icecat. Maar als jij je producteigenschappen of productinformatie niet goed hebt en daardoor de klant een verkeerd product geleverd krijgt, is hij alles behalve tevreden. Je krijgt hierdoor een deuk in je imago. Dit kan een of twee keer voorkomen, maar daarna ben je je klant kwijt. Wij doen er alles aan om dat te voorkomen en daarbij zijn duidelijke specificaties en productomschrijvingen van enorm groot belang. 

Wij onderscheiden ons bijvoorbeeld ook door altijd als eerste nieuwe releases van moederborden, processoren en videokaarten online hebben staan. Daarmee zijn wij ondertussen wel een autoriteit geworden. Mensen weten ondertussen de website van Azerty te vinden en dat is ontzettend gaaf!


PIMeCommerce en Sound United

Sound United is een internationale producent en leverancier van high-end HIFI apparatuur in de breedste zin van het woord. De focus van Sound United ligt op het ontwikkelen van innovatieve audio/videoproducten die de verwachting van hun klanten overtreffen. Bekende merken van Sound United zijn Denon, Heos en Classé. Benieuwd hoe het systeem SoundUnited helpt bij de verkoop van de producten? Lees dan verder.

PIMeCommerce en Solucious

Solucious wil foodservice makkelijk maken voor zijn professionele klanten en de klanten tijd en geld te laten besparen. Op dit moment bedient Solucious meer dan 25.000 professionele klanten. Wat is nu precies de focus van dit Belgische bedrijf, en hoe helpt het PIMeCommerce platform hen hierbij?

PIMeCommerce en Welkoop

Dat ze bij Welkoop verstand hebben van tuin & dier, merk je meteen als je de webwinkel bezoekt of een van de 150 winkels binnenloopt. Dit gevoel sluit aan bij Welkoops ambitie om hét merk te willen zijn voor tuin & dier, niet alleen middels de kennis en kunde in de winkels, maar ook online. Hiervoor heeft Welkoop een uitgekiende omni-channel strategie uitgestippeld, die op basis van PIMeCommerce van ConnectingTheDots wordt uitgevoerd.

PIMeCommerce en kleertjes.com

Alles wat baby’s, kinderen en (aanstaande) moeders nodig hebben aan toffe merkkleding en schoenen, is bij kleertjes.com te vinden. Het is de grootste webwinkel van Nederland op dat gebied. Benieuwd wat ConnectingTheDots PIMeCommerce doet voor kleertjes.com? Lees dan snel verder.

×

Kom bij ons werken!
Bekijk de vacatures

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de site te analyseren en de ervaring te verbeteren. Lees meer

Geen probleem!