Bij ConnectingTheDots krijgen we nog steeds veel vragen zoals “Heeft onze organisatie een PIM systeem nodig” of “Waarvoor kan ik een PIM systeem gebruiken”. Om die vraag te beantwoorden beginnen we daarom eerst met het beantwoorden van de vraag, wat is een PIM systeem nu precies?
In een Product Informatie Management (PIM) systeem beheert en ordent een onderneming alle relevante informatie over de producten die zij produceert of verkoopt.
Een PIM oplossing is gericht op bedrijven die veel producten produceren of verkopen. Dit kunnen manufacturers (maakindustrie), handelsbedrijven en retailers zijn. Dit zijn over het algemeen bedrijven die te maken hebben met grote hoeveelheden eindproducten en onderdelen. Om hier overzicht in te kunnen houden is PIM systeem een uitkomst. Meer hierover lees je in ons stappenplan: “Hoe organiseer je product content creatie voor een groter assortiment?”. Met een PIM systeem hebben deze bedrijven een softwaresysteem voor het beheren van digitale productinformatie. De productinformatie kan vanuit het PIM systeem naar verkoopkanalen worden gepubliceerd. Zoals de webshop, marktplaatsen, kassasystemen of catalogi. Natuurlijk kan de product content vanuit het PIM systeem ook naar interne systemen zoals ERP, CRM of BI worden gedistribueerd.
In een PIM systeem kan productinformatie worden geoptimaliseerd voor verkoop, en kunnen relaties tussen producten onderling worden aangelegd.
Binnen bedrijven die nog niet werken met PIM software wordt productinformatie meestal beheerd in verschillende databases en overige systemen. Dit leidt tot verschillende problemen, zoals:
Kortom, er is niet één centrale bron of systeem in het bedrijf waarin productinformatie wordt beheerd. Hierdoor is werken met productinformatie niet bepaald een feest. Het is ingewikkeld, foutgevoelig en kost vooral veel tijd.
Een PIM systeem schept orde in chaos. Dit is de basis waarop product content geoptimaliseerd kan worden. Bijvoorbeeld om de vindbaarheid en verkoopbaarheid te verbeteren. In andere woorden: Wanneer bedrijven die veel producten te managen hebben gaan werken met een PIM systeem is er veel voordeel te behalen op het gebied van:
Door de toename van aanbieders en toename van het aantal kanalen (denk internet, social media, verkooppunten) en een steeds veeleisender klant, wordt het belang van goede product content steeds groter. Zeker in de digitale kanalen is accurate en aansprekende product content van levensbelang om je product assortiment gevonden te laten worden in Google en vervolgens de klant te kunnen verleiden tot aankoop. Benieuwd wat ConnectingTheDots voor u kan betekenen? Kijk dan op onze PIM pagina, of maak direct een afspraak.
Tip: Naast het ConnectingTheDots PIM systeem kan ook onze PIMeCommerce oplossing interessant zijn. Waarom? Omdat goede productcontent een voorwaarde is voor succesvolle e-commerce. En voor goede productcontent die conversie verhogend werkt, heb je PIM nodig.
Heeft het PIM systeem ook jouw interesse gewekt en ben je benieuwd wat er allemaal speelt in de wereld van PIM? Lees dan ook eens onze andere blogs: “Product content creatie anders bekeken; wat kan je met toepassingsinformatie?” En “Product Informatie Management in retail en wholesale”.
Zie jij de mogelijkheden voor jouw onderneming en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend
contact
met ons op of
vraag de demo aan.