Agri Retail wilde voor haar succesvolle Welkoop-formule de fysieke en online winkelervaringen naadloos integreren. Het doel: de klant optimaal bedienen, ongeacht waar ze hun Welkoop-producten kopen.
Om in e-commerce je positie te behouden en te versterken heb je een krachtige omnichannel propositie nodig. Het integreren van bricks & clicks is daarvoor de sleutel. Agri Retail was daarom op zoek naar een platform dat producten, klanten en orders kon beheren over alle kanalen heen.
Het doel van het project was het integreren van de fysieke en online winkelervaring op zo’n manier dat de kanalen elkaar versterken. Daarnaast wilde Agri Retail graag het afhalen van online bestellingen in winkels stimuleren, omdat dat extra mogelijkheden biedt voor advies upsell en cross-sell. Daarnaast moesten performance en betaalgemak van de webwinkel beter.
Het PIMeCommerce-platform van ConnectingTheDots bevat een beheeromgeving met PIM, CMS en ordermanagement. Het koppelt ook zonder veel moeite met externe systemen zoals de Enterprise Service Bus van Agri Retail, die toegang geeft tot de rest van hun digitale platform.
Door PIMeCommerce te implementeren, kon Welkoop productinformatie, adviespagina's, categorie- en thema-pagina's en merkenpagina’s efficiënt optimaliseren. We voegden ook de mogelijkheid toe om bij online bestellen pas in de winkel te betalen. Dit vergroot voor de klant het betaalgemak en past bij de doelen van Welkoop op het gebied van advies en verhoogde klantwaarde.
PIMeCommerce is standaard geoptimaliseerd voor snel filteren en een vlotte gebruikerservaring, waardoor de performance-issues snel verdwenen waren.
Welkoop biedt nu alle klanten, dankzij PIMeCommerce, een naadloze omnichannel-ervaring. De online winkelervaring wordt rijker door relevante informatie en de mogelijkheid van advies. Daardoor zijn producten makkelijker te vinden. En dat leidt dan weer tot hogere conversie.
Doordat klanten vaker langskomen in de winkel om hun bestellingen op te halen, neemt het aantal kansen voor upsell en cross-sell toe en hebben Welkoop-medewerkers vaker een goed gesprek met klanten. Daardoor groeit de autoriteit van Welkoop in het concurrerende domein ‘tuin en dier’, terwijl een snellere webwinkel en meer betaalgemak de klanttevredenheid een boost geven.
Over de hele linie versterkt de implementatie van PIMeCommerce dus de online aanwezigheid van Welkoop en zorgt het voor meer tevreden klanten.
5 Shopping awards:
6 ABN AMRO Webshop Awards:
Benieuwd hoe jij net als Agri Retail PIMeCommerce kunt gebruiken voor betere omnichannel e-commerce?
Maak een afspraak en we bespreken graag de mogelijkheden.
Verder praten over de Welkoop case? Neem contact met ons op!