Logo ConnectingTheDots
United Retail logo

CTD PIM als spil van het dataproces bij United Retail


CTD PIM is bedoeld om de spil van je hele proces te zijn als het gaat om productinformatie. Het maakt daarbij niet uit hoeveel producten of merken je hebt, want het systeem is flexibel en blijft altijd overzichtelijk. United Retail, met onder meer de merken Electro World en Dé Witgoed Specialist, koos daarom voor CTD PIM om in een dynamische markt efficiënter om te gaan met productinformatie en de data van distributeurs en fabrikanten. 


United Retail, lid van de Euronics International Group, richt zich op inkoop en verkoop van witgoed en bruingoed. Het productaanbod van de merken van United Retail is enorm en het is dan ook een uitdaging om productinformatie en -content, die gedeeltelijk wordt aangeleverd door externe partijen, goed te beheren. 


PIM-implementatie voor efficiënt beheer 

United Retail zette hierin een belangrijke stap door met succes CTD PIM te implementeren. Door alle productdata onder te brengen in één systeem, waarna ze weer kunnen worden verdeeld over kanalen en merken, werd het beheer eenvoudiger en efficiënter. Dat maakt het voor United Retail een stuk eenvoudiger om mee te bewegen met vraag en aanbod. 


Geïntegreerde dataverrijking 

In snel bewegende consumentenmarkten is het belangrijk om aanpassingen en nieuwe producten snel online te hebben. United Retail stroomlijnde daarom haar processen in ons PIM-systeem. Informatie wordt waar mogelijk automatisch verrijkt en vervolgens nog handmatig verbeterd door gespecialiseerde contentexperts. Deze integrale benadering zorgt dat producten snel zichtbaar zijn voor de klant, maar ook dat de gepresenteerde informatie zeer nauwkeurig en 100% relevant is. 


Effortbepaling op basis van vaste criteria 

Niet alle producten vragen evenveel aandacht. Om te kunnen zien hoeveel werk er nodig is om een product verkoopklaar te maken, stelden we in het PIM-systeem criteria in die dat inzichtelijk maken. Door deze slimme benadering kan het bedrijf zien welke producten snel toegevoegde waarde kunnen leveren en mensen daar inzetten, waar ze het effectiefst zijn. 


Swimming lanes in productinformatiestroom 

Binnen het productoptimalisatieproces in het PIM-systeem hebben we verschillende 'swimming lanes' gecreëerd: aparte dataprocessen voor verschillende producttypen. Bij de lancering van een nieuwe reeks HD-televisies moet nou eenmaal meer data- en contentwerk worden verricht dan bij producten met een lagere complexiteit, zoals een lekbak voor een wasmachine. Door swimming lanes te gebruiken, kan het bedrijf beter inschatten hoeveel werk er nog ligt en wanneer producten verkoopklaar zullen zijn. 


Maximale waarde, maximaal rendement 

De datastrategie is dus ingericht op het maximaliseren van de toegevoegde waarde voor producten waarvoor dit het meest rendabel is. Daardoor richt United Retail zijn inspanningen altijd op het verbeteren van de productinformatie voor producten die het grootste potentieel hebben op de markt. 


Naadloze publicatie naar downstreamkanalen 

Omdat de productinformatie in het PIM-systeem van zulke hoge kwaliteit is, kan hij volautomatisch en naadloos gepubliceerd worden naar verschillende downstreamkanalen. Zo kan United Retail een consistente en effectieve merkervaring bieden op alle platforms, waaronder webshops, fysieke winkels, marketplaces en affiliateplatforms. De informatie is op al die platformen consistent en accuraat, waardoor United Retail klanten effectief kan bedienen en tegelijkertijd de merkintegriteit bewaakt over verschillende verkoopkanalen. 


Meer informatie? 

Meer weten over hoe we datamanagement inrichtten bij United Retail? En wat het voor jouw operatie kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Verder praten over de United Retail case? Neem contact met ons op!

Share by: