Logo ConnectingTheDots
Wilmink Engine Parts logo

Meertalige, multi-merk B2B e-commerceplatform voor Wilmink Engine Parts


Verschillende talen, verschillende merken, complexe productdata met veel varianten en afhankelijkheden: de e-commerce-backend van Wilmink Engine Parts vroeg om een geavanceerde oplossing. Met PIMeCommerce zorgden we voor een efficiënte operatie en een hogere klanttevredenheid. 


Wilmink, een leverancier van onderdelen voor benzine- en dieselmotoren, wilde heel graag het beheer van productdata stroomlijnen. Daarvoor hadden ze allereerst een geavanceerd PIM nodig. 


Beter databeheer, betere content 

Wij implementeerden dus eerst het PIM-gedeelte van onze PIMeCommerce-oplossing en kwamen tot een ‘golden record’ voor ieder product en een betere productclassificatie. Dit diende als basis voor betere processen voor gestructureerd databeheer. Op hun beurt zorgden die processen weer dat Wilmink productcontent beter kon optimaliseren en meer grip kreeg op productrelaties. Dat was niet alleen een interne kwestie, want bij productdata en productrelaties horen ook externe informatie van TecDoc, de wereldwijde databank van reserveonderdelen voor voertuigen, en kentekengegevens van Nederlandse en Duitse voertuigen. 


Meer zoekopties, overzichtelijke resultaten 

PIMeCommerce vormde de basis van de vernieuwde webshop van Wilmink. De nieuwe shop biedt bezoekers een verbeterde gebruikerservaring door zoekopties aan te bieden als merk, model, type, motorcode en kenteken. Zoekresultaten zijn overzichtelijk en de gebruiker kan ze verder verfijnen met uitgebreide filter- en sorteeropties. Op productpagina’s vindt de klant gedetailleerde informatie, vergelijkingsmogelijkheden en een intuïtieve winkelmandfunctie. 


Personalisatie en efficiëntie 

In B2B is een gepersonaliseerde ervaring belangrijk, omdat prijzen afhankelijk zijn van afspraken met de individuele klant. Ingelogde gebruikers zien in de nieuwe webwinkel altijd hun specifieke nettoprijs. Verder hebben we het orderproces vereenvoudigd met flexibele opties voor het aanpassen van de winkelmand en extra betaalmethoden, waaronder betaling op rekening. Automatische synchronisatie met het ERP van Wilmink zorgt voor realtime orderverwerking en een nauwkeurige orderhistorie in het persoonlijke account van de klant. 


Het totaalresultaat biedt de klant dus betere service en meer inzicht, maar betekent vooral dat Wilmink efficiënter kan opereren, klanten beter kan bedienen en de komende jaren de concurrentie ver vooruit is. 


Meer informatie? 

Benieuwd naar wat een implementatie van PIMeCommerce voor jouw business kan betekenen? Maak een afspraak en we vertalen het succes van Wilmink Engine Parts naar jouw situatie. 

Verder praten over de Wilmink case? Neem contact met ons op!

Share by: