Logo ConnectingTheDots

PIM, AI en Machine Learning, een aantal mogelijkheden


Machine Learning en Artificial Intelligence, oftewel AI, onderwerpen die booming zijn op dit moment. Kan je ook iets met AI en Machine Learning op het gebied van productbeheer? En wanneer dat zo is, hoe kan je dat dan voor je laten werken in combinatie met PIM of met je Productbeheer Software? Bij ConnectingTheDots zijn we al enige tijd bezig met AI en Machine Learning in combinatie met productbeheer. We willen in deze blog een aantal praktische mogelijkheden voorstellen die relatief eenvoudig toe te passen zijn in een PIM systeem. 


Product herkenning door middel van afbeeldingen

Je kunt Machine Learning toepassen op productafbeeldingen. Op basis van een product afbeelding kan door middel van Machine Learning interessante informatie wordt verkregen. Denk hierbij aan kleur indicaties, het type product, en kenmerken van het product. Deze informatie kan vervolgens gebruikt worden voor een aantal zaken. 


Als eerste de classificatie van producten. Op basis van de informatie op een product afbeelding, zoals het type product, die een service als bijvoorbeeld Amazon Rekognition biedt, kan in een PIM oplossing een product geclassificeerd worden. Wat een efficiency verbetering kan zijn als medewerkers dit in PIM handmatig moeten doen. Als tweede de kenmerken die via Machine Learing gegenereerd worden. Die kunnen gebruikt worden om ontbrekende productkenmerken automatisch aan te vullen bij producten in PIM. 


Product content populating

AI kan goed ingezet worden om product content te verrijken. Denk hierbij met name aan productomschrijvingen, product titels enzovoort. Dat werkt als volgt. Product kenmerken worden naar een AI tool zoals bijvoorbeeld ChatGPT gestuurd vanuit PIM. Denk aan kenmerken zoals type product, merk, kleur, materiaal, seizoen etc. Op basis hiervan wordt door een AI tool een productomschrijving gegenereerd die gebruikt kan worden op het product. Naast een efficiency voordeel, de tekst hoeft immers niet door een product content specialist geschreven te worden, is het feit dat er unieke product content wordt gegenereerd. Je kunt natuurlijk ook een stap verder gaan. Zo kan je via een AI tool ook meerdere omschrijvingen voor een product laten genereren 


Natuurlijk zou je beide voorbeelden kunnen combineren. Dus eerst op basis van een product afbeelding product kenmerken genereren. En op basis van deze verkregen kenmerken door een AI tool product omschrijvingen genereren. Kortom, Machine Learning en AI zijn krachtige instrumenten in het domein van product management. De choice is yours! Bedenk echter wel een ding, zorg dat je de output altijd (steekproefsgewijs) controleert. Vlekkeloos werken AI en Machine Learning nog niet.

Share by: