PIMeCommerce en Solucious
Solucious is het Belgische foodservicebedrijf van Colruyt Group (de grootste food retailer van België) en ontstond in 2013 als resultaat van de fusie tussen Collivery en Foodinvest, de twee vorige foodservicebedrijven van de groep. Solucious wil foodservice makkelijk maken voor zijn professionele klanten en de klanten tijd en geld te laten besparen.
Op dit moment bedient Solucious meer dan 25.000 professionele klanten met een ruim aanbod aan food producten. Inmiddels heeft het bedrijf zo’n 450 gemotiveerde medewerkers en 150 bezorgers die dagelijks 1000 bestellingen -op tijd- bij de klanten afleveren. Maar wat is nu precies de focus van dit Belgische bedrijf, en hoe helpt het e-commerce platform hen hierbij? Dat lees je in dit interview met Helga Webers, Head of Marketing & E-Commerce bij Solucious.
Wat zijn de grote successen die behaald zijn met
het e-commerce platform?
We zien dat in vergelijking met ons vorige platform het veel makkelijker is om nieuwe functies toe te voegen en te testen. Het is ook makkelijker en sneller om die nieuwigheden samen met de klant te testen. In de huidige samenleving waar alles snel gaat, is dit wel het grootste voordeel en eigenlijk ook een basisbehoefte. We krijgen veel complimenten van klanten binnen de foodservice die onze website de meest gebruiksvriendelijke vinden. Dat is heel belangrijk voor ons, want we willen het bestellen en opvolgen van bestellingen makkelijk maken. We zien ook een trend waarbij steeds meer klanten alle bestellingen online doen. We hadden nog enkele klanten die dat niet deden, maar ook zij zijn aan het overschakelen.
Ook de flexibiliteit speelt een grote rol bij het verkorten van de time to market van nieuwe producten. Daarnaast is voor Solucious het stukje service bieden en klantvriendelijkheid zijn naar de klanten ontzettend belangrijk. En ook als het gaat om marketing merken wij een enorm groot voordeel nu we met de tool werken. Nu kunnen we onze marketing activiteiten beter afstemmen op het e-commerce platform. Daar waar het vroeger allemaal apart ging, is het nu makkelijker voor zowel de klant als ons zelf. Alle nodige info is op 1 platform terug te vinden.
Wat bestelt de klant en welke andere producten kunnen we op basis van zijn bestelling aanbieden, zodat we op deze manier een passender assortiment voor de klant bieden?
Waar ligt voor de komende vijf jaar de grootste uitdaging
op e-commerce gebied?
Hoe kunnen wij het nog makkelijker maken voor onze klanten? Zij plaatsen en beheren de bestellingen online, maar eigenlijk is dat een administratief proces. Ons doel is om de klant hierin zoveel mogelijk te ontzorgen, zodat zij zich kunnen focussen op hun belangrijkste taken. En hoe kunnen we het e-commerce platform nog meer innoveren, zodat het bestelproces bij wijze van spreken overbodig wordt? Zover zal het eerst nog niet komen, maar we willen bepaalde processen wel meer automatiseren en personaliseren.“Wat bestelt de klant en welke andere producten kunnen we op basis van zijn bestelling aanbieden, zodat we op deze manier een passender assortiment voor de klant bieden?“
Personalisatie is voor veel webshops en retailers op dit moment een hot topic. Het is een middel om de extra verkoop nét wat meer te stimuleren, wat uiteindelijk voor ieder bedrijf interessant is.
Tot slot, hoe verloopt de samenwerking met ConnectingTheDots?
Er is op regelmatige basis contact door stand-ups en dergelijke. Eigenlijk werken wij met een virtueel team, omdat wij in België zitten en CTD in Zwolle. Maar ook onze eigen mensen zitten op verschillende locaties dus de samenstelling is echt virtueel. We hebben in de loop van de tijd wel wat uitdagingen gehad, maar dan is er altijd de openheid om over te discussiëren. Van de Nederlandse transparantie houden wij wel.
Vanuit marketing zitten we ook vaak samen om strategische keuzes en doelstellingen te bepalen. Hierbij ervaren wij het als zeer prettig dat CTD zich als sparringpartner opstelt en vanuit ervaring ons adviseert. Zo ben je niet alleen met de day to day business bezig maar kijk je ook vooruit naar de mogelijkheden van morgen. Dan ben je echt een partner.
PIMeCommerce en kleertjes.com
Alles wat baby’s, kinderen en (aanstaande) moeders nodig hebben aan toffe merkkleding en schoenen, is bij kleertjes.com te vinden. Het is de grootste webwinkel van Nederland op dat gebied. Benieuwd wat ConnectingTheDots PIMeCommerce doet voor kleertjes.com? Lees dan snel verder.
PIMeCommerce en Azerty
Bij Azerty staat de klant centraal. In een tijd waar processen steeds meer worden geautomatiseerd, is het niet meer zo vanzelfsprekend om de mens centraal te zetten. Toch behouden zij óók de focus op prijsmanagement. Benieuwd hoe Azerty dit met behulp van het PIMeCommerce systeem doet? Lees dan snel verder.
PIMeCommerce en Welkoop
Dat ze bij Welkoop verstand hebben van tuin & dier, merk je meteen als je de webwinkel bezoekt of een van de 150 winkels binnenloopt. Dit gevoel sluit aan bij Welkoops ambitie om hét merk te willen zijn voor tuin & dier, niet alleen middels de kennis en kunde in de winkels, maar ook online. Hiervoor heeft Welkoop een uitgekiende omni-channel strategie uitgestippeld, die op basis van PIMeCommerce van ConnectingTheDots wordt uitgevoerd.
PIMeCommerce en Sound United
Sound United is een internationale producent en leverancier van high-end HIFI apparatuur in de breedste zin van het woord. De focus van Sound United ligt op het ontwikkelen van innovatieve audio/videoproducten die de verwachting van hun klanten overtreffen. Bekende merken van Sound United zijn Denon, Heos en Classé. Benieuwd hoe het systeem SoundUnited helpt bij de verkoop van de producten? Lees dan verder.