PIMeCommerce en Sound United
Sound United is met haar jarenlange ervaring een gevestigde naam in de home entertainment branche. Met een wereldwijd klantportfolio zijn zij actief in meer dan 100 landen. Met toonaangevende audiomerken, zoals Denon, Marantz, Polk, Definitive Technology en Classé is Sound United gedreven om te innoveren, waarbij wordt gestreefd naar perfectie in audio. Sound United verkoopt o.a. AV-versterkers, soundbars, home cinema sets, draadloze speakers en headphones. De productinformatie hiervan hebben zij vastgelegd in het PIMeCommerce systeem van ConnectingTheDots. Benieuwd hoe het systeem SoundUnited helpt bij de verkoop van de producten? Lees dan onderstaand Interview met Marko Lotens, Vice President of Global IT.
Wat zijn de verantwoordelijkheden van de Vice President of Global IT bij Sound United precies?
“Binnen Sound United ben ik verantwoordelijk voor vrijwel alle IT wereldwijd, behalve voor infrastructuur-gerelateerde zaken. Ik rapporteer aan de CIO in de Verenigde Staten. Onder mijn beheer vallen vrijwel alle bedrijfsapplicaties wereldwijd, onze websites, e-commerce platformen, supply chain platformen en deels security. De webshops die we op het PIMeCommerce platform hebben draaien vallen daar ook onder. Momenteel zit ik alweer acht jaar bij Sound United, vanaf maart 2012, waar mijn thuisbasis ons Europese hoofdkantoor in Eindhoven is. Ons hoofdkantoor is gevestigd in Vista, Californië, onder de rook van San Diego.”
IT is dus echt jouw vakgebied. Werk je zelf ook nog veel met de PIMeCommerce software?
“Nee, tegenwoordig niet meer. Ik ben wel heel nauw betrokken geweest bij de realisatie in 2014. In die tijd was ik nog meer ‘hands on’ en had ik een meer Europese rol. Door de jaren heen ben ik doorgegroeid naar een global IT rol die ik wel nog steeds invul vanuit ons Europese hoofdkantoor. Ik heb wel mede aan de wieg gestaan van de oplossing zoals we die nu gebruiken, maar het beheer van de oplossing wordt momenteel door iemand anders in het team gedaan.”
En wat heeft er destijds voor gezorgd dat jullie voor de PIMeCommerce oplossing van CTD hebben gekozen?
“Daar liggen een aantal zaken aan ten grondslag. Het belangrijkste was de prijs/ kwaliteitverhouding van CTD, die een stuk gunstiger was dan die van de andere aanbieders die destijds de revue gepasseerd zijn. SAP zou voor ons een logische keuze geweest zijn, aangezien wij SAP als back-end ERP hebben. Deze oplossing zou voor ons echter vele malen duurder uitgevallen zijn dan de oplossing van CTD. Een andere belangrijke overweging was de klik met het team van ConnectingTheDots (voorheen nog ID Interactive) en hun aanstekelijke enthousiasme. Ook het feit dat CTD een niet al te grote Nederlandse partij is, die qua formaat en qua manier van werken goed aansluit bij die van ons was een factor die meegespeeld heeft.”
Hoe is de samenwerking met ConnectingTheDots
door de jaren heen bevallen?
“Vooral in de eerste jaren na de oplevering was er een nauwe samenwerking en werd er snel en goed ingespeeld op onze behoeften. De projectmanager van het realisatietraject bleef destijds nauw betrokken bij ons als klant. Zijn vertrek enkele jaren geleden heeft voor ons best wel een impact gehad. Hij had natuurlijk aan de wieg gestaan en kende ons platform en onze organisatie precies. Na zijn vertrek, moesten we hier weer een weg in vinden. Dit had ook met flinke groei bij ConnectingTheDots te maken, en met de overstap daar naar de agile werkwijze. Gelukkig is dit uiteindelijk goed opgevolgd door CTD en zitten we nu in een fase waarin de samenwerking soepel verloopt en we allemaal gewend zijn aan de nieuwe manier van werken.”
En dan het systeem zelf. Kun je omschrijven wat het PIMeCommerce systeem voor jullie voor effect heeft?
“Voor ons is het een belangrijk platform waarmee onze sales reps in staat zijn onderweg orders in te voeren. Zij zijn nog steeds de grootste gebruikers van het systeem. We proberen eigenlijk al vanaf het moment dat we het PIMeCom systeem ingevoerd hebben om klanten meer zelf te laten bestellen, maar dat blijft een moeizaam traject. Dit heeft ook met onze manier van verkopen te maken, waarbij het een lange tijd zo geweest is dat klanten een betere deal konden krijgen als ze bestelden via de sales rep, dan wanneer ze zelf via het systeem zouden bestellen. Dit is tegenwoordig veel minder het geval en we zien het aantal bestellingen door klanten zelf ook toenemen. Als we nu naar de cijfers kijken, komt meer dan de helft van het totale aantal orders via het platform bij ons binnen. Het is voor ons dus echt heel belangrijk.”
Raken de klanten nu al gewend aan het online bestellen?
“Ja, ik denk dat ze er wel aan gewend zijn. De meeste mensen zijn inmiddels ook volledig vertrouwd met online bestellen in hun privé-situatie. Daarnaast wordt er minder ‘deal based’ gewerkt, waardoor het voor de klanten interessanter is via het online platform te bestellen. Dit is voor ons een belangrijke efficiencyslag, aangezien onze sales reps zich daardoor op andere zaken kunnen richten, zoals voorlichting en winkelpresentatie, en minder op het schrijven van orders.”
"Bring joy to the world through sound". In hoeverre draagt het PIMeCommerce systeem aan jullie missie bij?
“Het systeem speelt een cruciale rol in het traject om onze fantastische producten bij onze dealers op voorraad te krijgen en daarmee uiteindelijk bij onze klanten thuis. Eigenlijk gebruiken we het systeem nog niet echt optimaal. Momenteel ondersteunt de PIM eigenlijk alleen onze B2B webshops. We hebben daarnaast nog een Digital Asset Management systeem wat wereldwijd gebruikt wordt, en onze websites hebben weer hun eigen backend voor product informatie en assets, dus niet volledig geïntegreerd met de PIM van CTD of met ons Digital Asset Management platform. Dit leidt tot enige inefficiency, maar door alle andere initiatieven die we hebben lopen, hebben een verdere integratie tot op heden nog geen prioriteit kunnen maken.”
En als we dan even kijken naar de toekomst binnen jouw werkgebied. Waar zie jij dan de grootste uitdagingen liggen?
“Op dit moment voor ons de belangrijkste uitdaging om zelf via onze websites producten te verkopen, Business to Consumer. We doen dat eigenlijk alleen nog maar in de Verenigde Staten voor een aantal merken, maar in Europa nog nauwelijks. Je zult op de Europese websites van onze merken nog geen “Add to Cart” knoppen vinden, waar dat bij een aantal van onze concurrenten wel het geval is. Klanten kunnen op onze websites wel zien waar onze producten te koop zijn, maar ze kunnen nog niet rechtstreeks bij ons kopen. Dit is een behoorlijk ingrijpend en omvangrijk traject, waarbij we ook zeer zorgvuldig te werk willen gaan om onze bestaande dealers niet voor de voeten te lopen.”
PIMeCommerce en Solucious
Solucious wil foodservice makkelijk maken voor zijn professionele klanten en de klanten tijd en geld te laten besparen. Op dit moment bedient Solucious meer dan 25.000 professionele klanten. Wat is nu precies de focus van dit Belgische bedrijf, en hoe helpt het PIMeCommerce platform hen hierbij?
PIMeCommerce en Azerty
Bij Azerty staat de klant centraal. In een tijd waar processen steeds meer worden geautomatiseerd, is het niet meer zo vanzelfsprekend om de mens centraal te zetten. Toch behouden zij óók de focus op prijsmanagement. Benieuwd hoe Azerty dit met behulp van het PIMeCommerce systeem doet? Lees dan snel verder.
PIMeCommerce en kleertjes.com
Alles wat baby’s, kinderen en (aanstaande) moeders nodig hebben aan toffe merkkleding en schoenen, is bij kleertjes.com te vinden. Het is de grootste webwinkel van Nederland op dat gebied. Benieuwd wat ConnectingTheDots PIMeCommerce doet voor kleertjes.com? Lees dan snel verder.
PIMeCommerce en Welkoop
Dat ze bij Welkoop verstand hebben van tuin & dier, merk je meteen als je de webwinkel bezoekt of een van de 150 winkels binnenloopt. Dit gevoel sluit aan bij Welkoops ambitie om hét merk te willen zijn voor tuin & dier, niet alleen middels de kennis en kunde in de winkels, maar ook online. Hiervoor heeft Welkoop een uitgekiende omni-channel strategie uitgestippeld, die op basis van PIMeCommerce van ConnectingTheDots wordt uitgevoerd.