Logo ConnectingTheDots

E-commerce groei realiseer je met product data


Van e-commerce wordt altijd groei verwacht. Ergens is die rek er met je eigen product assortiment een keer uit. Dus dan kun je denken aan assortimentsuitbreiding of nieuwe verkoopkanalen gaan inzetten. Als je dat grootschalig gaat doen, is je product data een kritische succesfactor. 


De online bestedingen en aankopen groeien elk kwartaal gestaag door in Nederland. E-commerce teams krijgen dan ook vaak van hun leidinggevenden een hoger target om te realiseren. Twee groeistrategieën passeren op een gegeven moment de revue: 


  1. Assortiment uitbreiden: Dat gaat het snelste door producten aan je eigen productassortiment toe te voegen die je niet zelf produceert en ook niet zelf op voorraad hebt. In vaktermen aangeduid met het begrip “longtail”. 
  2. Nieuwe kanalen inzetten: Via marktplaatsen zoals Amazon, Real.de, bol.com of shop-in-shop constructies bereik je direct een groot publiek. 


Ook een combinatie van beiden kan interessant zijn: je eigen assortiment in combinatie met een longtail assortiment verkopen via marktplaatsen of shop-in-shop formules. Welke vorm je ook kiest, de key tot succes ligt in de product data. En om meer precies te zijn, in eerste instantie in de product master data. Daarna pas in de verbetering van product data in het licht van conversie optimalisatie. Misschien is product master data geen sexy onderwerp, maar oh zo belangrijk als je het hebt over longtail of extra verkoopkanalen. 


Product Master Data

Met de product master data bedoelen we de essentiële product data die gebruikt wordt om een product te rubriceren, te registreren en te kunnen verhandelen. Zoals artikelnummer, classificatie, leveranciersinformatie, beschikbaarheidsinformatie en bijvoorbeeld prijsinformatie. 


Longtail: Wanneer je groot inzet, wil je het opnemen van longtail producten in je systemen automatisch laten verlopen. Wanneer dit niet het geval is, ben je enorm veel tijd kwijt om constant handmatig uitbreidingen en updates te verwerken. Denk aan prijswijzigingen, wijzigingen in beschikbaarheid of het opvoeren van nieuwe producten. Moet je dit handmatig doen voor honderden, of misschien zelfs duizenden producten, dan is er eigenlijk geen beginnen aan. Te meer omdat dit elke dag weer terug komt. En dit zijn dan de basics. Hier moet je dus gaan automatiseren waarbij je gebruik maakt van product master data. 


Slimmer verkopen: Ook hier geldt dat het handmatig bijhouden van honderden producten in verschillende marktplaatsen al haast een dagtaak is. Je moet er steeds weer voor zorgen dat de beschikbaarheid is bijgewerkt om backorders te voorkomen. Je moet constant handmatig producten verwijderen en nieuwe toevoegen, en je moet constant je verkoopprijs attractief houden. Ten opzichte van je eigen marge en de veranderende prijzen van je concurrenten. Wederom ligt hier de sleutel in het automatiseren van die product master data. 


Groeien met business logic

Kortom, om snel en efficiënt online te groeien met longtail producten, wil je bepaalde business logic kunnen toepassen op je product assortiment om tijd te winnen met je team. Anders gezegd, je wilt regels kunnen instellen in je systeem die automatisch updates uitvoeren op wijzigingen in product data die leveranciers van longtail producten aanleveren. In ieder geval wil je via master data wijzigingen in productbeschikbaarheid en het toevoegen van nieuwe of vervangende producten van een reeds bestaand product automatiseren. Je wint niet alleen flink veel tijd terug, je verkleint de kans op fouten en bent altijd actueel. Je kunt ook verder gaan. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch berekenen van de verkoopprijs. Hier kunnen instelbare prijsregels van voordeel zijn: van merk X binnen productgroep Y 2,5% opslag en merk A binnen productgroep B een opslag van 4,2% met afronding naar een “cleane” verkoopprijs, zoals €99,95. Alleen bij producten waar het echt loont voer je dan nog de handmatige finetuning van de verkoopprijs uit. Zit je in een industrie waarin je veel distributeurs hebt met een overlappend productassortiment, dan kun je via automatisering ook het zogeheten “ontdubbelen” toepassen. Op één product worden nu meerdere leveranciers met verschillende prijzen en beschikbaarheid bijgehouden, waarna je met behulp van business rules kunt bepalen welke leverancier de voorkeur heeft. 


Marktplaatsen 

Ook bij het verkopen van grote aantallen producten via verschillende marktplaatsen of shop-in-shop constructies, is automatisering over de as van product master data je vriend. Denk hierbij aan business logic om een reeks producten naar een marktplaats te publiceren, producten die niet meer beschikbaar zijn bij te werken en bijvoorbeeld een weekendpromo voor merk X en Y in te plannen. En met business logic kun je natuurlijk meer. Zoals prijs updates automatisch doorzetten naar marktplaatsen. 


Automatiseren van Product Master data loont!

Dus, ga je serieus werk maken van het aanvullen van je huidige productassortiment met een longtail assortiment? En/of ga je juist verkopen op veel meer verkoopkanalen? Denk dan goed na over het automatiseren van product master data. Het loont. Het maakt weer tijd vrij voor andere belangrijke zaken. Zoals productinformatie beter vindbaar maken voor zoekmachines of productinformatie verrijken voor het verhogen van je conversie. Het zijn dit soort onderwerpen waar de e-commerce professional tijd voor moet hebben. Echt bezig zijn met de handel is ook zoveel leuker dan handmatig producten inkloppen en moeten aanpassen. En dat kun je doen met een PIM systeem dat niet alleen geschikt is voor het beheren van commerciële productdata zoals afbeeldingen, productteksten en specificaties, maar juist geschikt is om de product master data te automatiseren zoals prijs en productbeschikbaarheid. Product master data klinkt misschien niet zo prikkelend, maar het is oh zo krachtig als je de e-commerce omzet wilt laten groeien. 

Share by: